Guide til klinikker: Få succes med din virksomhedsprofil på instagram


Drømmer du om flere kunder?

Vil du se dine klienter på briksen lidt oftere, end du allerede gør?

Eller vil du booste mersalget af produkterne, du har på hylderne?

Så er sociale medier - heriblandt særligt Instagram - det helt rigtige værktøj.

På Instagram kan du nemlig opbygge en skare af følgere, som læser med, når du fortæller om, hvad du og din klinik har at byde på.

Men hvad skal der til for at få succes på Instagram? Det kan du læse mere om i dette blogpost, hvor jeg guider dig til, hvordan du overordnet griber opgaven an.

Skal vi ikke bare komme i gang?

En lille reminder inden vi starter:

Instagram kan være super effektfuldt for din klinik-forretning: se fx Arakai eller Sara Lorentsen, som på hver deres helt egen måde deler ud af det, de ved og kan, og derved
har opbygget en trofast følgerskare.

Nu tænker du sikkert, at det er svært at følge trop med de bedste, når det, du egentlig
bare vil være god til, er at give dine klienter en god og personlig behandling.

Men her har jeg en god nyhed: Du behøver ikke være den bedste, for at få succes på Instagram

Det handler blot om at være dig og at tro på din faglighed, så dine potentielle kunder kan få øjnene op for det, kun du kan.

Når du har beroliget dig lidt med det, kan du fastlægge strategien for,
hvordan du connecter med kunder og potentielle kunder på Instagram - og til det får du brug for disse fem råd:

  • Vær autentisk

  • Find din niche

  • Skab værdi for dem, der læser med

  • Interager med dine følgere

  • Bliv ved i medgang og modgang.

  1. Vær autentisk

    Det allervigtigste råd til at få succes med sin Instagram-profil er autencitet.

    Det handler om ærlighed, personlighed og tillid. Tør du at give lige af dig selv i dine Instagram-posts, kommer du rigtig langt. For personlige historier er det, størstedelen af brugerne er på udkig efter, når de scroller ned gennem feedet.

    Jeg har efterhånden arbejdet sammen med en del seje kvinder, som driver en forretning på baggrund af en stærk Instagram-profil. Og de siger alle det samme: Deres følgere kan ikke få nok af personlige historier om familieliv, hunde og morgenrutiner.

    Jeg siger ikke, at du skal til at blande dit familieliv sammen med din forretning. Der er stor forskel på at være personlig og privat.
    Men du skal lede efter de personlige historier fra dit arbejdsliv, som dine følgere kan relatere sig til. Og så skal du bruge dig selv:

    • Sæt dig selv eller dine medarbejdere foran kameraet

    • Fortæl, hvad I ved og mener

    • Vis, hvad I kan - demonstrér eksempelvis behandlinger og produkter

    • Fortæl om op- og nedture fra klinikken

    • Bare vær dig!

  2. Find din niche

    Der findes godt 1 milliard profiler på Instagram, så der er kamp om opmærksomheden.

    Derfor handler det om at finde DIT fokusområde.

    Ved at definere din niche kan du nemmere målrette din viden mod en specifik målgruppe og etablere dig som eksperten på området.

    Hvis du og dit sted har fokus på velvære, skal du dele din viden om, hvad der får krop og sind til at slappe af og finde balance.

    Hvis du er hudterapeut og arbejder med at mindske dine kunders hudgener, er det den viden, du skal præsentere på Instagram.

    Det lyder ganske enkelt. Men det kan være ret svært at begrænse sig, hvis man har meget at fortælle. Så hvordan finder du ud af, hvad din niche skal være?

    Stil dig selv spørgsmålet: Hvilken specifik viden, som kan hjælpe andre, har jeg? Og hvilken personlig holdning har jeg til mit fag?

    Hvis du kan formidle din specifikke viden og din personlige holdning, har du din niche.

  3. Skab værdi for dem, der læser med

    Kampen om opmærksomhed på internettet er benhård.

    Hvis dine kunder ikke får noget ud af det, du deler, så scroller de hurtigt videre til det næste. Derfor skal du hjælpe, informere, inspirere og underholde med ekspertråd, tips & tricks og gode historier.

    Når du hjælper dine følgere, bliver du relevant, og flere vil støde til.

    Brug din niche og faglighed som udgangspunkt, når du poster indhold, som hjælper og gør dine kunder klogere:

    - Fortæl om ingredienserne i dine produkter og om deres virkning på huden

    - Giv tips til, hvordan de implementere din viden i deres egen hudplejerutine

    - Inspirerer til produkter, du selv bruger.

    Der er tusindvis af vinkler, så det er bare med at komme i gang. Når jeg arbejder med Instagram for mine kunder, lægger vi sammen en indholdsplan, der kigger mindst to uger frem. På den måde sikrer vi, at der altid er vinkler på posts at tage fat på.

    Læs mere om, hvordan jeg kan hjælpe dig med at få succes på Instagram her.

  4. Interagér med dine følgere

    Hvis du ikke interagerer med andre profiler, bliver din profil udelukkende et udstillingsvindue - og det er bestemt ikke hverken personligt eller autentisk.

    Derfor skal du bestræbe dig på at være etablere en god dialog med dine følgere.

    Hvis du følger mit råd om at dele ud af din viden på din profil, vil der med sikkerhed sidde personer derude, som har opfølgende spørgsmål. Og de bliver ofte stillet på Instagram - enten i kommentarsporet eller som DM. Og så er det bare med at være klar med et godt svar, som igen hjælper dine kunder med at løse deres problemer.

    Det kan være et ret tidskrævende arbejde - men det er enormt effektfuldt i forhold til at opbygge din troværdighed.

    Derudover sikrer aktiviteten med spørgsmål og svar, at dit indhold skubbes længere ud og bliver set af endnu flerre profiler.

  5. Bare bli’ ved - i medgang og modgang

    Instagram er en langsigtet indsats. Med det mener jeg, du ikke kan forvente kontante resultater fra dag ét.

    Det betyder også, at du sikkert vil opleve nedture undervejs.

    Men f*ck det.

    Opdater dine stories, post nye opslag... Og gør det igen.

    Det viser dine følgere, at der er noget at komme efter på din profil, og at du som person er dedikeret og pålidelig. Og så skal resultaterne nok komme. Jeg ser ofte, at profiler pludseligt finder koden, vokser eksponentielt og får helt ny succes.

Det var egentligt bare det.

Jeg håber, min lille guide har givet dig mod på at kaste dig ud i Instagram-markedsføring - og hvis du får brug for min hjælp, er du meget velkommen til at række ud til mig.

Næste
Næste

Bliv fundet før din konkurrent med tre enkle Google-indsatser